zaterdag 19 september 2015

Keuzes maken

Daar gaat het allemaal om in het leven, denk ik. Iedere dag weer maken we enorm veel verschillende keuzes.Het zijn niet altijd de beste, maar dat weet je niet op voorhand. Daarom is het ook zo moeilijk. Ik heb in mijn leven tot nu toe al zeer veel goede keuzes gemaakt , maar ook al zeer veel slechte. Die hebben heel veel invloed gehad op mijn leven.

.
Mijn levensstijl bijvoorbeeld was niet altijd de beste keuze geweest. Ik ben in mijn jeugd ook al heel vroeg gaan experimenteren met drank en drugs en dan mogen de dokters nog beweren dat dit weinig te doen heeft met mijn fibro, daar denk ik anders over. Ik zeg nu niet dat ik mezelf in deze situatie gebracht heb , maar ik heb mijn aandeel er wel in gehad. Ik was bijvoorbeeld al op 16 jarige leefdtijd uit huis, wat verschrikkelijk vroeg is, ik weet het. Maar het was mijn keuze en het was geen bewust doordachte keuze , maar het heeft wel een heel vreemde draai aan mijn leven gegeven.

De reden waarom is complex, maar ik kan wel zeggen dat ik geen ouder meer had die voor mijn broer en mezelf kon zorgen, aangezien mijn vader dood was. Hij stierf net voor mijn 16 verjaardag. Mijn moeder aan de andere kant zat op een dwaalspoor en was heroïneverslaaft, vandaar mijn keuze. Dit had tot gevolg dat mijn broer en ikzelf , hoe jong we ook waren, iets hebben besloten dat ik voor de rest van mijn leven met me meedraag. Ik trouwde met iemand van 10 jaar ouder om alleen te kunnen wonen, weg van familie.

Er waren geen verplichtingen meer, geen grenzen meer. We deden maar op. Dronken veel , rookten veel enz. Zeer pijnlijk allemaal om er dan achter te komen wat het werkelijk inhield en uiteindelijk waren mijn broer en ik toch niet meer bijeen na een tijdje , want het liep snel mis, natuurlijk.

Ik wil maar even zeggen , dat zo een toestanden enorm veel doen met het mentale. Mijn lichaam zag toen al erg af van de situaties, waarin ik mij bracht, maar het waren mijn keuzes. Fibro is er niet ineens , het groeit in je lijf , diep vanbinnen.
Je houd het niet tegen, want je bent je er niet van bewust en hebt het niet onder controle.
Tegenwoordig probeer ik mijn keuzes veel beter af te wegen. Ik ben nu ook al de 40 gepasseerd en dat komt precies van zelf , heb ik soms de indruk.

Mijn keuze om minder te gaan werken is de beste die ik de laatste tijd heb gemaakt. Dit kwam niet vanzelf, maar na een ziekteverlof van een half jaar, dat zet je aan het denken.
Ik besef vandaag dat ik in het verleden anders had moeten doen, maar ik betreur het niet, want ik ben waar ik wil zijn. Als ik dit niet had doorgemaakt, was ik nu niet in deze situatie.
Het is goed zo, ik heb er vrede mee.


Wil je graag reageren, doe dat dan alsjeblieft.  Ik hoor graag jouw verhaal.

1 opmerking:

  1. Hoi , ik wil je even zeggen dat je levensstijl uit t verleden niks met fibro te maken hebben, en dat je jezelf niks te verwijten hoeft, ikzelf heb nooit met drugs te maken gehad, en toch ben ik ook fibro lijder. Ik heb wel ook een moeilijke jeugd achter de rug, en ik ben ook jong uit huis gegaan. We hebben ook moeten knokken voor waar we nu staan, en hebben dat ook alleen gedaan zonder dat zich ooit iemand zich iets van ons aantrok

    BeantwoordenVerwijderen