maandag 21 september 2015

Verhoogde hersenactiviteit bij fibromyalgie patiënten

Men ging er van uit dat de pijn van fibromyalgie “niet echt” was, maar dat de waarneming van pijn een symptoom was dat voortvloeit uit depressie en vermoeidheid (een van de klachten van fibromyalgie).  Uit dit onderzoek is gebleken dat de pijn die mensen ervaren bij fibromyalgie daadwerkelijk echt bestaat en waargenomen wordt. Wel klopt het dat patiënten pijn anders ervaren dan mensen zonder deze aandoening. Dit is te verklaren omdat er in de insulaire cortex meer glutamaat aanwezig is. Glutamaat is een neurotransmitter die de hersenactiviteit stimuleert. Meer glutamaat betekend meer stimulatie!

Zelf in de “ruststand” (ook wel DMN: Default-mode network)  van de hersenen is de connectie groter tussen de DMN en de insulaire cortex. Hierdoor wordt bevestigd dat fibromyalgie patiënten spontaan pijn kunnen voelen en dat dit niet alleen gezien kan worden als “fantoompijn”.

Ondanks het feit dat er een aantal belangrijk elementen zijn ontdekt, is de feitelijk oorzaak van de pijn van fibromyalgie nog niet helemaal in kaart gebracht. Er zijn nog vele elementen die reeds in de schaduw staan. Doordat er steeds meer onderzoek wordt verricht voor de “nieuwe” aandoening fibromyalgie, leren we deze aandoening beter te begrijpen. Hierdoor kunnen er weer nieuwe  behandelingen worden gecreëerd.

Conclusie
De pijn de fibromyalgie patiënten waarnemen is wel degelijk echt. Maar de pijn die feitelijk voortvloeit uit depressies en stress is wel degelijk een fantoompijn. We kunnen concluderen dat er nog erg veel onderzoek gedaan moet worden naar deze aandoening, omdat er nog teveel “variabelen” zijn die niet te verklaren of te achterhalen zijn.





Hey lieve mensen,
Ik heb vandaag per uitzondering een tekst gekopieerd , omdat ik het zelf niet beter kan neerschrijven, maar het is echt wel de moeite waard om te vermelden. Als je dit gelezen hebt, ga je toch een beter idee krijgen van hoe ons brein werkt.

 Op deze manier is het me ook uitgelegd geweest door mijn fysiotherapeut en voor mij ging er werkelijk een nieuwe wereld open , een frisse kijk op de aandoening fibromyalgie. Het deed me zo goed om eindelijk te beseffen hoe de vork in de steel zit. Deze theorie is voor mij redelijk nieuw en ik besef ook wel dat er nog zoveel andere factoren meespelen. Maar dit is toch de basis van alles. Alles begint volgens mij in ons hersenen. Daarom is het ook zo complex.

En dat wetende zijn we nog niet afgeschreven op deze aardbol. We zijn niet zomaar aan ons lot overgelaten.  Wij kunnen onszelf helpen, maar het kost geduld en moeite. Mijn fysiotherapeut zegt dan ook altijd dat het verbazingwekkend veel invloed heeft hoe je over je pijn en vermoeidheid nadenkt. Ben je bijvoorbeeld negatief ingesteld, gegarandeerd dat je dan meer pijn zult ervaren . En ik kan je zeggen, het is waar. Ben je daarentegen positief ingesteld(wat zeker niet eenvoudig is, als je pijn hebt) dan heeft ook dit een effect op je klachten.  Hier ook weer met veel geduld, natuurlijk.

Zie het als een soort mantra of affirmatie, iets dat je keer op keer blijft herhalen. Het klinkt misschien belachelijk om tegen je eigen te herhalen dat er geen sprake is van schade van de spieren en/gewrichten, want dat is er ook niet, maar het gaat je op den duur een ander beeld geven van je pijnervaring.Probeer het eens, wat heb je te verliezen.

Bij mij werkt het niet bij zware hoofdpijn, dan kan ik niet meer nadenken en zeker niet de moed opbrengen om te proberen positief te zijn. Dan werkt geen enkel middel. En dat kan soms dagen duren.

Wil je hierop reageren, doe dat dan zeker .Ook als je lid wil worden zou ik dat fantastisch vinden. We zijn er om elkander te steunen.



























Geen opmerkingen:

Een reactie posten