vrijdag 2 oktober 2015

Help ik ben een" hyper sensitive person"

  Hooggevoeligheid 


        

Ik las laatst een zeer interessant artikel over HPS ( hyper sensitive persons )of in het nederlands hoog gevoelige personen en het trof me zo hard,omdat ik mij zo kon spiegelen in deze toestand van zijn . Buiten het feit dat ik te kampen heb met mijn fibro ,die ik pas rond de leeftijd van ongeveer 33 jaar kreeg, heb ik met HSP al veel langer te maken. Om even duidelijk te zijn over wat dit inhoud ga ik jullie in het kort een zo goed mogelijk beeld proberen te schetsen van HSP .

 Het wordt het best omschreven als een extreme overgevoeligheid aan indrukken en het opnemen van teveel prikkels van buiten uit.  Zo een persoontjes ,waar ook ik mij bij mag bijtellen ,spijtig genoeg ,kunnen tot wel tien keer minder verdragen als een 'normale' persoon. Hier heb ik het vooral over geluiden, geuren, maar ook over gedrag van anderen. Dat zijn dan ook mij grootste energierovers . Harde geluiden en hard sprekende mensen maken me moe, zo moe. Ik blijf bewust weg bij mijn familie op zondagmiddag. het zijn lieve mensen, maar verdorie zo druk en de ene persoon wil over de andere persoon uitkomen. Ze hebben allemaal zoveel te kwebbelen. Ik word er zot van en kan er  niet meer om.

 Als kind had ik hierdoor ook aanzienlijk veel problemen mee op school ,wat leidde tot leerproblemen. Ik had vooral veel moeite met geroezemoes en geluiden rondom me. Kon me niet concentreren met teveel mensen om me heen en stoorde me aan gepraat en hard gelach. Ik was ook iemand die meestal aan de zijlinie stond en dat lijkt misschien dan zielig dat ik er niet bij hoorde ,maar ik vond het goed zo . Ik was liever op mijn gemak ,weg van het drukke gedoe. Het deed me niet veel.


Op latere leeftijd heb ik mij iets beter kunnen aanpassen aan bepaalde situaties, dat moest ook wel. Mijn grootste probleem met HSP is vooral dat ik zo snel geraakt ben door situatie, zo snel gekwetst (uit zich vooral  in huilen ) en ik raak dan ook snel overstuur. Ruzie maken kan ik niet ,hevige discussies eveneens. Ik krijg dan bij wijze van spreken direct een krop in mijn keel, zeer onaangenaam allemaal, want ik voel me soms zo onbegrepen en gefrustreerd over bepaalde toestanden ,dat ik het wel zou willen uitschreeuwen ,maar ik doe het niet. En dan ga je emotie opkroppen. Zeer ongezond en ik heb dat heel lang gedaan. Stress maakt ziek ,daar ben ik zeer zeker van .

Wel heb ik een scherpe en zeer kritisch geest. Als ik voor een bepaald probleem sta, dat moet worden opgelost, kan ik dat in mijn hoofd eindeloos gaan repeteren. Dan moet ik streng tegen mezelf zeggen 'hou daar nu toch eens mee op' Als ik het nu zo neerschrijf ben ik toch maar een complex persoon. Ik kan van mijn eigen moeilijk mislukkingen aanvaarden. Kan ook moeilijk om met alsmaar  dezelfde terugkerende dagelijkse beslommeringen.

Om het samen te vatten is het vooral belangrijk om er achter te komen of ook jij niet een hooggevoelig persoon bent. Ik heb uit eigen ondervinding mij fibro gelinkt met mijn hoog gevoeligheid en dat heeft veel verklaard wat betreft mijn vermoeidheid ,mijn stemmingswisselingen en gevoeligheid voor verslavingen. of depressie.




 Heb jij als fibro-patient ook een vermoeden dat dit jou treft doe dan de volgende test voor jezelf en zou me veel plezier doen om het dan met me te delen.


Maar je kunt er wel mee leren omgaan ,want je hebt ook zeer veel goede kwaliteiten  en om dat te weten is al zeer gerusstellend


Test hooggevoeligheid  http://nieuwetijdkind.com/hsp-test

De grootste kenmerken hiervan zijn jouw kenmerken; nood aan stilte en rust , rechtvaardigheid en respect , spiritualiteit , liefde voor mooi kunst en schoonheid.

Jij doet de dingen graag zo; je functioneert vaak het best op eigen tempo , je bent perfectionistisch , je leert vaak snel.

Hoe ga jij om met anderen; een goed inlevingsvermogen en aanvoelen wat een ander nodig heefd , sferen en stemmingen aanvoelen en daarmee mensen sneller helpen ,






1 opmerking: