dinsdag 6 oktober 2015








 We gaan voor to-do lijstjes en wel voor de volgende reden


"Waarom heb ik nooit tijd?"  Dat vragen we ons constant af , terwijl de tijd genadeloos doortikt. Het is om moedeloos van te worden, maar ook ik heb hiermee moeten leren omgaan.
Je hoort mensen wel eens zeggen "Ik doe 100 dingen tergelijketijd , maar uiteindelijk maak ik niets af."
of
"Ik krijg nog niet de helft gedaan van alle dingen, die ik zou willen doen op een dag."
We kennen het allemaal, de chaos in ons hoofd als het maar niet wil vlotten. Te weinig tijd, te moe en noem maar op.
Het verschil is, dat bij de mensen met fibromyalgie het hier nog een stapje verder gaat. Wij hebben regelmatig te kampen met , zoals ze het noemen' fibro fog' of hersenmist.
Dit zijn de cognitieve problemen van onze aandoening en het wordt verklaard als een toestand van verwarring, die gepaard gaat met een verminderde concentratie, geheugenverlies en intellectuele vermoeidheid , waar ik persoonlijk veel last van heb. Als ik mijn dagelijkse dosis Q 10 niet zou nemen, zou het allemaal nog iets moeizamer voor mij zijn. Ik raad het iedereen aan , het is een wondermiddel. maar dan zeker wel de 100 mg met UBIQUNOL.
De grootste oorzaken van deze' hersenmist' , zouden de slaapkwaliteiten en slaapstoornissen zijn. Hierdoor treedt er chronische vermoeidheid op. De hersenen rusten onvoldoende met alle gevolgen van dien.
Dit kan gevolgen hebben op de productie van serotonine en dat product staat in voor een goed werkend geheugen. Ook onvoldoende bloeddoorstroming en chronische pijn spelen hierbij een grote rol.

Om dan voor een oplossing voor dit probleem te komen  is het ten zeerste aan te raden om te leren werken met To Do -lijstjes. Iedereen heeft er al van gehoord , maar niet veel mensen passen ze ook daadwerkelijk toe. Ze zijn nochtans zo handig. Ik raad ze je echt aan.
Ik behelp me met deze to do -lijstjes en schrijf alles op dat ik gedaan wil krijgen. Zowel digitaal als op papier. Maar jij kunt een keuze maken, it's up to you. Alles draait erom dat je  je lichaam zo weinig mogelijk stress moet laten ervaren , wat ook nog eens maakt dat je minder pijn aan wakkert. Want stress maakt pijn en pijn maakt stress.
 


Zo, dit wetende beginnen we aan onze taak om ons hoofd wat helderheid te brengen.

1   We maken maar één to do lijst en bewaren die op een centrale plaats, zodat je hem op elk moment van de dag kunt bekijken en bewerken.


Het ligt er natuurlijk aan hoeveel taakjes dat jij gedaan wil krijgen, maar wees alsjeblieft mild voor jezelf. Het heeft geen zin om een ellelange lijst te maken , als je toch op voorhand al weet dat dit niet haalbaar is. Je lijd tenslotte aan fibro , maar dat geldt eigenlijk voor iedereen., dus maak de lijst zo op dat de belangrijkste opdrachten als eerst staan genoteerd en de rest volgt daarop in mate van belangrijkheid. Dit kun je verduidelijken met een cijfer of iets dergelijks.
 Bepaalde taken ga je waarschijnlijk niet afkrijgen , wat volstrekt normaal is. Die zet je gewoon over op een nieuwe lijst. dus taken die zijn afgerond, weg ermee. Je kijkt dan minimaal 1 x per dag naar deze lijst.

Vermijd ook dat je teveel op sociale media zit vastgeplakt. Die raadt moet ik zeker eerst op mijn eigen toepassen. Dat is een zeer moeilijke tegenwoordig, met een overdaad aan informatie. Ik ben er mij ten zeerste van bewust.


                                 Alles bijeen zeer veel succes met het opdelen van je dagelijkse taken en bezigheden ." Het gaat je lukken. "  Dat is een mooie affirmatie om af te sluiten.

Alle reactie en vragen zijn welkom.


                                              




Geen opmerkingen:

Een reactie posten