donderdag 15 oktober 2015

Het belang van bewegen.

  
                                              

                                                      

Bewegen is de sleutel


Ik ben mij bewust van, dat het voor veel mensen niet fijn in de oren klinkt, maar toch wil ik jullie wijzen op het belang van beweging bij fibromyalgie/ CVS. Jullie zullen allen zoiets hebben van, het doet al zoveel pijn  en dan nog die inspanning. Maar het is net van die inspanning dat we beter kunnen  worden. Door niet te bewegen verstijven onze spieren nog meer met alle gevolgen van dien. Het gaat zeker en vast de moeite waard lonen ,om een of andere vorm van sport te doen , maar bij ons is dat natuurlijk veel beperkter. Wij hebben niet zoveel mogelijkheden om uit te kiezen, maar er zijn er wel en dat is het voornaamste om te onthouden. We kunnen onszelf beter maken door te bewegen en we moeten ook ,als we verder willen.
Alle begin is moeilijk ook bij beweging nemen, maar eens je eraan begint zal je merken dat het je helpt. Misschien niet onmiddellijk , je zult geduld moeten opbrengen . Dat heb ook ik moeten hebben , geduld . Je gaat je grenzen moeten leren accepteren en wat regels in acht moeten nemen. Lief voor je lichaam zijn. Zeker in het begin hebben mensen de neiging om te veel hooi op hun vork te nemen. Daar komen alleen blessures van en dat willen we zeker vermijden, he?
Wanneer je dit doet maakt op zich niets uit ,een 15 tot 30 min. is meer dan voldoende. Uit  eigen ervaring lukt mij dat het best mij dat het best tussen 10 en 15 uur, maar dat is zo iets individueels dat ieder dat voor zichzelf uitmaakt. Het belangrijkste om in je achterhoofd te houden is dat het je goed gaat doen . Het maakt uiteindelijk endorfine aan in je lichaam en geest, dit zijn natuurlijke pijnstillers die aangemaakt worden door de hypofyse en hypothalamus. Je word er goed gezind van en laat je beter voelen. Als je een goede stimulans hebt in je hoofd , wordt dit doorgegeven naar je lichaam, met als resultaat minder last van stijfheid en pijn. Ook voor de vermoeidheid doet dit deugd.

Welke zijn dan deze zachte vormen van beweging die ons zo goed doen?

1 . Wandelen : Je hebt er zo goed als niets voor nodig en kan het overal doen . Wat houdt je tegen om het te proberen . Je hebt tenslotte niet veel te verliezen ,he? Het werkt in op zowat elke spier in je lichaam en geeft je nieuwe kracht en energie. Bij mij heeft het ook vooral mijn immuunsysteem een flinke boost gegeven en ook mijn gewicht kwam stilletjes aan terug op pijl. Ik heb namelijk een trage schildklier en bleef maar kilo's bijkomen. Zeer frustrerend allemaal, maar als ik me ergens in vastbijt laat ik niet meer los. Begin laag en bouw op, dat is het beste advies dat ik je kan geven. Ga de mooie natuur in , naar het bos ,of waar je je maar goed voelt. maakt helemaal niet uit. Vermijd wel een beetje de drukte, want dat is te belastend voor je hoofd. Druk hoofd, zwaar lijf zeg ik altijd.



2.  Zwemmen : Ook deze vorm van beweging is voor ons fibro'tjes de sport bij uitstek. Maar voor mij geen favoriet, moet ik zeggen . Ik ben geen waterrat ,maar dat neemt niet weg dat dit een fantastische manier is om te bewegen , zonder al te veel problemen . Het is namelijk zo dat hier de zwaartekracht wegvalt en dat alles lichter aanvoelt. Het water draagt je , helpt je te ontspannen. Het is zalig in een warm zwembad, vind ik. Het geeft het lichaam ook alle beweging die het nodig heeft. Je gebruik hierbij al je spieren op een zachte manier.

3.Yoga : En" last but not least" mijn favoriet , mijn ultieme ontspanning en oefening in één .
Met yoga ben ik mij weer een beetje mens gaan voelen. Als je meer wil weten over yoga , wil ik je graag uitnodigen om een kijkje te nemen op mijn 2 de blog  
Daar ga ik uitgebreid in op wat yoga is en wat het voor je lichaam en geest doet.

 

Zeer veel bewegingsplezier en het ga jullie goed. Houd de moed erin , dat probeer ik ook.

Aan jullie allen veel moed en doorzettingsvermogen.

                                   

                                           
                                                        


Geen opmerkingen:

Een reactie posten