vrijdag 1 januari 2016

Een Gelukkig Nieuwjaar 2016







Een stralend nieuwe dag in een veelbelovend nieuw jaar.

Het is weer zover ,er is weer een jaartje erbij. Zo cliché om te zeggen, maar het gaat verdorie toch iets te snel voor mij en ik denk dat ik dan niet alleen voor mijn eigen spreek. Maar dat neemt niet weg dat ik er een fijn gevoel bij heb ,want een nieuw jaar zijn nieuwe kansen en nieuwe momenten in het verschiet ,vol verrassingen en interessante uitdagingen. 2015 was al heel bijzonder ,met zijn ups en down dan wel ,maar daar is niet heel veel aan te doen. Die moest ik erbij nemen ,dat weet ik .

In ieder geval heb ik er het beste van gemaakt.Ziek zijn is nu eenmaal niet iets waar je veel aan kunt doen en uitvallen op je werk is een logisch gevolg van teveel hooi op je vork te willen nemen en dat heb ik ook aan mijn eigen te danken,maar ik heb het mezelf al vergeven en dat alleen al heeft veel aan mijn toestand gedaan . Het heeft me sterker gemaakt, me gevormd en tot de persoon gemaakt ,die dat ik nu ben. Ik voel mij een andere mens,want in 2015 heb ik mij ook veel meer opengesteld voor mijn medemens. De yoga speelt hierbij zeker en vast een belangrijke rol.

Als kind en puber was ik altijd al iemand die liever niet gezien werd en daarbij ook het liefst in de menigte verdween. Ik heb zeer lang een onbehagelijk gevoel over mijn eigen gehad,alsof ik niet in mijn eigen lichaam thuishoorde. Heel gek eigenlijk ,want ik ben heel liefdevol grootgebracht en voor zolang dat ik mijn vader bij me had ,was ik gelukkig. Na de dood van mijn vader ,heb ik heel zwaar afgezien ,zowel psychisch als lichamelijk . 

Het voelde in die periode,alsof ik een deel van mijn eigen verloor en tot op de dag van vandaag voelt het nog altijd zo onwerkelijk. Teveel om te verwerken op de leeftijd van 15 jaar. Net op die leeftijd had ik veel sturing nodig, dat is natuurlijk voor ieder persoon anders en ik praat dan ook alleen voor mezelf,maar er is toen een zeer belangrijke schakel weggevallen en ik heb het nooit helemaal terug kunnen maken . Mijn ketting van het leven.

Als ik mijn dochter van 15 nu bekijk,krijg ik het soms benauwd en ik denk dan bij mijn eigen,stel je nu maar niet aan. De geschiedenis hoeft zich helemaal niet te herhalen,maar angst zit in de kleine kieren van je wezen. Het sluimert onverwachts naar de oppervlakte en valt je dan aan. Mediteren is dan de beste oplossing,je geest terugbrengen naar een beschermde en positieve toestand.
Nu heb ik daar in 2015 al een grote stap vooruit bij gezet, bij de dood. Ik heb het er lange tijd zeer moeilijk mee gehad ,om te beseffen dat de dood niet zo angstaanjagend hoeft te zijn. 

Het is zeker en vast ,zonder twijfel het meest pijnlijke wat je kunt meemaken,maar het is aan de andere kant ook iets waar je niet tegenop kunt en tegen iets vechten dat zo sterk is als de dood is het meest vermoeiende dat er bestaat. Het heeft mij in ieder geval zeer veel krachten en levensenergie afgenomen. Je verliest altijd,dus waarom vechten. Dat is het meest bevrijdende aan acceptatie,het verlost je van je eigen demonen,het laat je opnieuw genieten van het leven en werkt rustgevend. Dat is nu net wat ik en zoveel mensen op deze aardbol nodig hebben.


Mijn yogalerares zei iets heel moois voor onze vakantie begon. Probeer elke dag eens even stil te staan bij jezelf, je medemens en de rest van de wereld via meditatie.

       

Maar wat ik op dit moment het allerliefste wil voor jullie allemaal wil,is plezier in het leven en een leven met zo weinig mogelijk zorgen . Ik weet uit ervaring dat dit niet altijd mogelijk is ,maar maak er zeker en vast het beste van.
Het jaar 2016 gaat een fantastisch jaar worden, ik voel het. 
Een jaar met heel veel nieuwe uitdagingen en beproevingen ,maar ga ze zeker en vast met een gerust gevoel aan,want ze zijn de moeite waard.

Geef jezelf iedere dag een compliment, je verdient dat.

Probeer nieuwe dingen uit,die geven energie.

Vind de liefde terug uit ,zoek ernaar en geniet ervan.

Knuffel met ieder die het wil en vergeet ook die kostbare knuffels niet naar je partner toe.Ook zij hebben het zo hard nodig,geloof me maar.


Luister naar je kinderen ,zo nu en dan.Ook zij hebben het nodig om zich nu en dan te uiten.


Heb je ouders en grootouders lief en vergeet ze niet af en toe op te zoeken.


Verzorg jezelf goed,zowel lichamelijk als geestelijk. 


En tenslotte leef vrij, laat je niet vastzetten ,door niemand. Je blijft je eigen baas met een eigen mening en recht op een fantastisch leven. 

                                


                              Vergeet dat nooit.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten