zaterdag 5 maart 2016

Mijn ervaringen met mijn suiker-arme eetplanning





Je was vrij om te kiezen wat je maar wilde,maar het mocht zeker niet in een snel tempo mogen gebeuren. Het moest heel geleidelijk aan gebeuren ,stapje voor stapje,zodat ook je hersenen het hele proces konden volgen,anders zou je het veel te snel terug opgeven.
 Dat kon iets groots zijn ,maar ook iets niet zo indrukwekkend op het eerste gezicht ,maar voor jou toch van belang. 


Naar aanleiding van een taak via de yogaopleiding die ik volg ,hadden we de opdracht gekregen om een bepaald onderwerp te bestuderen bij onszelf dat te maken had met iets dat we voor onszelf wilden doen,iets waarvan we het gevoel hadden van ;op vlak van" dat " moet er iets veranderen in mijn leven .

Ik koos bijvoorbeeld ervoor om het gebruik van chocolade en suiker te minderen. Voor mij een niet zo voor de hand liggende opdracht. Ik heb namelijk ontzettend graag chocolade. Ook zoete desserts heb ik heel erg graag,maar ik ben daarbij ook verzot op koeken en gebak.





Ik had nog wel een paar andere uitdagingen,zoals wijn en medicatie,maar daar ben ik nog even niet aan toe. Zeker de medicatie mag je me niet afnemen.,te veel last van mijn gewrichten en mijn spieren.
De wijn kan ik we nu en dan laten,maar ik heb het zo graag ,het brengt me tot rust.

Dus ja,ik ging dan maar eens proberen om suiker-arm te eten ,want ik mocht het zeker en vast niet helemaal ineens stoppen ,mijn suikerconsumptie .Dat is zelfs nog schadelijker voor je systeem. Het schijnt zelfs te werken als een" cold-turkey",dus dat liever niet. Dat toont dus ook aan dat suiker in het algemeen werkt als een drugs. Dus het laten van suiker gaat dus ook gepaard met onaangename bijwerkingen. Ik had vooral schrik voor hoofdpijn ,omdat ik daar al heel wat last van heb en dat moet er echt niet nog eens bij. Mijn grootste drijfveer is het verkrijgen van meer energie,want ik weet ook wel dat ik al die tijd mezelf wilde oppeppen met lekkere dingen om er wat meer energie en kracht van te krijgen .Dat is nu net het spelletje  dat je hersenen met  je spelen . Ze laten voelen alsof je ineens weer even de wereld aankan . Hoe nuchter dat ik dan ook mag zijn,daar liet ik me toch elke keer vangen

                                         


In theorie weet je het dan wel allemaal,maar je word voortdurend misleid en daar wil ik dan ook graag een einde aan maken,aan die misleiding.

Bij mij ging het dus heel geleidelijk aan en ik had ook totaal geen angst om eraan te beginnen ,want als ik het goed zou aanpakken zou er niets mis kunnen gaan .
En inderdaad ,het gaat prima.Ik ben een paar dagen na de opdracht begonnen met systematisch suiker te verminderen.Heb mij ook eerst een mind-map gemaakt over suiker ,zodat ik het voor mijn eigen ook een beetje op een rijtje kon zetten.

Mijn grote uitdaging ,suiker minderen.

Ook heb ik in mijn dagelijkse routine iets nieuws opgenomen,iets waarvan ik al langere tijd van dacht ,dat wil ik proberen.En dat is" mediteren".Nu denk ik bij mezelf,waarom heb ik dit niet eerder gedaan.Het is zalig , rustgevend en helemaal niet moeilijk.Vervolgens ben ik een dagboek begonnen ,waar ik zeer gedisciplineerd alles opschrijf wat ik aan suiker binnenkrijg, hoe ik mij erbij voel,of ik afkickverschijnselen heb en hoe mijn energie-pijl geweest is . En dat in alle eerlijkheid,want ik heb er niets aan om mezelf iets voor te liegen.




Dus ja,ondertussen ben ik hiermee al 4  weken bezig en ik moet zeggen ,het gaat fantastisch goed. Het is zelfs pas nu dat ik nu en dan  naar suiker/zoet verlang. Best wel raar,want meestal is dat veel vroeger in het programma.
Zoals ik al zei ,snoep ik zo nu en dan wel eens en dan merk ik direct het verschil in mijn energievoorraad. Meer hoofdpijn dan anders heb ik niet . De hoofdpijn komt bij mij van de fibromyalgie. De spierpijn is ook niet echt minder ,maar dat kan nog komen .

Maar mijn energiepijn is beduidend beter,moet ik zeggen en daar ben ik toch al superblij mee. Het is in ieder geval een stap in de goede richting ,een mooi begin toch. Ik kan het iedereen aanraden en wil daarom ook zeker en vast de mensen bedanken die mij hierbij hebben geholpen en me nog altijd helpen. Mijn hartsvriendin is zelf met mij in dit avontuur gestapt.Ben supertrots op haar ,zij is mijn grote motivator.Stelde onmiddellijk voor om het samen te doen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten