maandag 28 maart 2016

Rust in je lichaam en geest

Wat je kunt doen bij pijn en onrust in je lijf.


Ik zou het met jullie graag eens willen hebben over rust en evenwicht in je leven ,liefde voor jezelf en ruimte in je hoofd. Daarbij nog een paar andere onderwerpen ,die ik wel interessant vond .
Maar het komt allemaal op hetzelfde neer, het jezelf iets aangenamer maken ,in deze al zo complexe maatschappij.
Het punt is dat wij nogal snel geneigd zijn om het onszelf veel te moeilijk te maken ,ondertussen dat het ook anders kan. We laten ons constant opjagen en maken onszelf ongelukkig door stress en onrust.
We voelen ons niet goed in ons vel en verzorgen ons ondermaats,maken ons ziek van het piekeren door onszelf neer te halen bij elke gelegenheid die we krijgen.Want hoe je het ook draait of keert,stress maakt ziek.




Ik heb mijn denken ook moeten aanpassen en dat was zeker niet de gemakkelijkste opdracht.
Het lukt me met stukjes en beetjes en heb toch nog wel een hele weg te gaan ,maar ik maak vorderingen.



Goede raad en fijne tips


Er zijn heel wat tips die je kunt gebruiken om je leven iets plezanter en eenvoudiger te maken.
Maar dan moet je wel niet te veel uitvluchten en smoesjes verzinnen ,want er zal toch wel wat moeite voor nodig zijn om je leven in  rustigere banen te brengen.
De motivatie moet er zijn, het is absoluut geen kleine stap.Zeker als je zoals ik in een neerwaartse spiraal zat,van pijn , frustratie en onrust.




Begin maar eens met je minder druk te maken over bepaalde onderwerpen en voorvallen in je directe leefomgeving of daarbuiten.
Maak je alsjeblieft geen zorgen over dingen die in de toekomst nog allemaal kunnen gebeuren... Het heeft zo weinig zin om daar nu ,vandaag op dit moment al over te liggen piekeren.
Probeer dus voortaan iets te denken aan wat er op dit moment aan het gebeuren is. Er zijn zoveel mensen die zich  onnodig zorgen maken over de toekomst en wat er wel niet allemaal mis kan gaan  in die toekomst. Er zijn er ook zoveel die altijd maar naar dat vrije weekend verlangen  en vergeten om te genieten van de tijd die daarvoor komt. Toch zonde ,de tijd vliegt al zo snel voorbij .  

Leef nu en geniet van vandaag       


Je laad je leven met onnodig veel stress ,door al aan de problemen van morgen of volgende week te denken.
Je kunt er toch niet veel aan veranderen ,of je lost ze op en dat is natuurlijk altijd de beste oplossing in alle gevallen. Los het op en er is weer wat meer ruimte voor leukere gedachten . Pieker niet voorop, er zijn heel wat dingen die niet eens gebeuren en waar jij je nu al zorgen over maakt.


                                         
Nog zo een onruststoker in ons brein is de volgende; We denken dat we altijd van alles 'moeten'. We moeten kuisen ,we moeten boodschappen doen ...Als je deze dingen nu eens gewoon 'wil' doen , dat is toch direct veel minder negatief geladen . Dat werkt toch veel plezanter. Want ok ,het moet wel gebeuren ,daar kunnen we niet onderuit. 

Naar mijn mening kunnen we beter op dat gebied een verschuiving proberen te maken van' moeten' naar 'willen'.Dat is toch veel gezonder voor zowel ons lichaam als onze geest.Het moeten bezorgt ons alleen maar een gevoel van druk en dwang.
Laten we stoppen met "moeten" en starten met "willen" ,toch zoveel aangenamer,of niet?
Het is ook een van die dingen die ik anders ben gaan bekijken.
Ik moet niet naar mijn werk ,ik wil naar mijn werk,want ik heb deze job uitgekozen en ben er best tevreden over. Dat wil niet zeggen dat het mijn droomjob is, maar ik voel me op mijn plek  en dat is alles wat voor mij telt.
Als ik ongelukkig zou zijn op mijn werk ,zou ik er toch wel voor kiezen om op zoek te gaan naar een andere job.Ik zou zeker niet blijven doormodderen ,totdat ik er helemaal onderdoor zou gaan.


En zo zijn er zoveel dingetjes die eigenlijk niet echt moeten en waar wij een keuze in hebben. We hebben altijd een keuze,soms niet gemakkelijk te zien door heel de wirwar er rond omheen,maar we hebben een keuze.

Wat mij in het verleden ook zeer veel schade heeft toegebracht is ,om spijt te hebben over de dingen die ooit mis zijn gelopen in mijn leven en ik ben tot het besef gekomen dat het zo weinig nut heeft en dat mij dit op een bepaald moment zo heeft afgezwakt. 
Had ik maar zus en had ik maar zo ,maar het feit is, dat gedane zaken geen terugkeer hebben. Dus ik blijf niet meer langer hangen in het verleden. Heb dus geen spijt van wat je hebt gedaan,op dat moment nam je een keuze die jou het beste leek. Je moet verder met je leven . Nu






Ontruim je geest                            

Als je rust in je hoofd wil, dan neem je best zo nu en dan eens tijd voor jezelf. Denk eens even terug , wanneer jij nog eens wat " me-time "  hebt genomen voor jezelf. Het is echt de moeite waard , geloof me maar. Het kan je zo fantastisch doen opladen. 

Ik neem  heel regelmatig wat tijd voor mezelf, zonder mij erover schuldig te voelen. Pas op, het is bij mij ook ooit anders geweest,hoor. Maar het is zoals zoveel in het leven, weer een switch in je gedachtegang en je manier van leven. 
Als ik het niet zou doen , zou het met mij een stuk slechter gaan ,maar ik voel me prima ,de laatste tijd. Het goed voelen is natuurlijk wel het resultaat van een combinatie van gezond eten en genoeg bewegen en nog een paar factoren. Ook dagelijkse meditatie en yoga horen hierbij.

    

Mijn pluspunt hierin is natuurlijk wel het feit dat ik graag alleen ben , om regelmatig alles rustig te overdenken...Daar geniet ik volop van ,even alles laten uitwaaien ,bij een wandelingetje of gaan sporten om mijn endorfines wat te laten stromen...

Nu ja, wandelen deed ik een tijdje terug iedere dag ,maar dat werd me wel wat teveel. Dus nu wandel ik regelmatig,want ook zo kun je over je grens gaan en grenzen kun je beter respecteren.
En ik leer iedere dag bij ,dat is zo heerlijk aan het leven ,dingen bijleren.Uiteindelijk is het leven één grote leerschool.Een les die zich constant herhaalt,totdat je hem hebt  ontcijfert en eruit  hebt geleerd  .

Fouten accepteren


Ik heb in mijn leven tot nu toe ook al heel wat foute beslissingen  genomen (en ik ga er zeker en vast nog meer maken),maar ik heb altijd getracht om hieruit mijn les te leren . En het ene moment ging dat redelijk en het andere moment helemaal niet.
Wij zijn tenslotte ook maar allemaal mensen ,die fouten maken in ons leven en dat is ook helemaal geen probleem. Ze accepteren is veel moeilijker en dat lukt nog veel mensen niet. 
Ze blijven dan zitten met veel vragen en veel verdriet. Ik las onlangs in een boek genaamd."jij bent niet jouw gedachten" ,dat als je emoties hebt, die je niet onder controle hebt ,dat je die best niet wegschuift en ze beter los kunt laten . Eens goed huilen en tegen jezelf zeggen ,dat je emoties er mogen zijn.


Een voorlaatste puntje dat ik heel voornaam vind ,om terug rust in je hoofd te krijgen is ,om ook nu en dan de rommel in je huis op te ruimen. Geloof me ,dat is een zalig gevoel. Opruimen ontstresst  enorm ,want "rommel in je huis ,is rommel in je hoofd"."Less is more" ,zoals ze zeggen.
Probeer het maar eens uit. Ruim je woonkamer of een of andere kamer maar eens grondig op. Zet bijvoorbeeld maar eens wat minder spulletjes op je kasten en tafel.Het werkt echt.

             


Ik ruim ook regelmatig grondig mijn kleerkast op ,dingen die ik niet meer draag gaan er dan onverbiddelijk uit.Tijd voor nieuwe spullen en dan kun je altijd andere mensen blij maken met jouw spulletjes.Twee vliegen in een klap.

Mediteer

Om af te sluiten heb ik iets moois,iets dat ik de laatste maanden heb bijgeleerd. Ik ben begonnen aan een zalige gewoonte,ik mediteer elke dag. Ieder morgen direct na het ontwaken ,ga ik naar de kamer van mijn dochter en zet me neer en mediteer . Ze respecteert mijn ritueel en laat me even 'zijn'.





Ik dank haar hiervoor. Ik heb hierbij gemerkt ,dat mijn onrust stilaan is aan het wegtrekken.Ik heb me leren accepteren zoals ik ben ,de veranderingen in mijn gedachtegang zijn heel subtiel ,maar ze zijn er . 
Als ik dan weet van hoever ik kom,vind ik het een zeer mooie prestatie op zo een korte tijd.

Ik accepteer mijn pijn en vermoeidheid ,voel me kalmer en ben niet langer boos op mezelf. Ik mag er zijn en ben daardoor ook een veel aangenamer gezelschap voor mijn omgeving.




Ik heb ruimte gemaakt voor een gevoel van serene kalmte en innerlijk geluk en het bevalt me heel erg.
Ik bedank ook graag de mensen rondom mij ,mijn fantastische man ,die mij zo hard steunt en helpt in alles( huishouden ,kinderen enz... ,mijn allerliefste mama die ik zo bewonder... en mijn zo dierbare hartsvriendin die mijn leven meer glans geeft. Ik hou van haar. Zeker niet te vergeten ,mijn schatten van kinderen. Je zijn mijn leven en ik hou zoveel van ze allemaal. 
Ik kan met trots zeggen "Ik ben gelukkig" .









Geen opmerkingen:

Een reactie posten