zondag 10 april 2016

Wees "mindful" met jezelf .



Met" mindfulness " bereik je meer dan je zou denken.


Zo nu en dan waag ik me weer eens aan een nieuwe uitdaging in mijn leven . Ben altijd wel op zoek naar middelen die mijn leven iets beter en leefbaarder kunnen maken. Niet dat het zo erg met me gesteld is ,maar ik heb dat gewoon nodig. Zo simpel is het.
Zoals jullie wellicht al weten ben ik al een tijdje bezig met mijn focus te zetten op "meditatie". Het doet me super veel deugd en helpt me doorheen de zwaarste stormen. Nu, mindfulness leunt hier dan ook aan vast.
Het is een meditatievorm uit het Boeddhisme ,die door de westerse samenleving is overgenomen en dan ook al zeer oud is.  Het wordt al duizenden jaren toegepast  In het boeddhisme. Deze "achtzaamheidstraining "(vipassana) wordt beschouwd als specifiek Boeddhistisch .
  • Een vorm van meditatie waarin je je  bewust word van de fysieke en geestelijke gewaarwordingen en situaties van het moment ("Een zachtmoedige relatie aangaan met wat er zich nu aanbiedt"): bewuste aandacht.
  • Een levenshouding waarin vooral aandacht word gegeven aan  acceptatie zowel voor positieve als negatieve gewaarwordingen  m.a.w. ,aanvaard wat er op je pad komt.
  • Op de juiste manier bezig zijn met je aandacht of bewustzijn.






Dat is zowat in een notendop de uitleg die je aan Mindfulness kunt geven . Deze vorm van meditatie is voor iedereen toegankelijk. Misschien is het in het begin niet echt eenvoudig om hiermee te starten en daarom ben ikzelf ook begonnen met me te laten begeleiden hierin.
Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor You -tube video's , heel handig en je hebt er niet echt iemand voor nodig. Je doet het wanneer je wil en waar je wil,op je eigen tijd en in je eigen ritme. Er zijn zoveel mooie en duidelijke video's beschikbaar op het net ,maar hieronder zijn er enkelen, die ik persoonlijk heel aangenaam vind.

Voor deze video heb je een 20 tal minuten nodig
Deze duurt een 20 tal minuten
Dit zijn dus al een paar video's om te starten met jou eigen mindfulness-ervaring.
Het doel van deze manier van oefenen met je eigen is zeer eenvoudig ,jezelf terugbrengen naar wat echt belangrijk is . Aandacht voor je lichaam en geest,voor je ademhaling en manier van zijn.
Het heet niet voor niets aandachtstraining in de Nederlandse "vertaling"(maar dan niet letterlijk vertaald).
Ze leert je beter omgaan met stress ,depressie, slapeloosheid en in mijn geval het meest van toepassing dus, chronische pijn.



Ze neemt het zeker en vast niet weg ,maar laat je geest afstemmen op een andere manier van denken hierover. En ik moet zeggen ,mij heeft het al heel wat dichter bij mijn doel gebracht. Het is zo eenvoudig om deze methode toe te passen en toch lijkt het voor veel mensen zo moeilijk te doen.Stilstaan bij jezelf .
Ik denk dat het mensen afschrikt om eens echt bij hunzelf "stil" te staan . Bang om binnen te gaan in die chaos van gedachten en emoties.
En ik geef ook toe,op het begin was dat ook zo ,want wie weet wat je daar wel allemaal zou  kunnen tegenkomen?
Pijnlijke herinneringen en trauma's, die diep in je geest verstopt en verborgen zijn door "jouzelf". Je kunt ze toch niet voor eeuwig daar laten zitten,ze verdienen beter. Ze zullen zich wreken en zullen altijd op een of andere manier naar boven komen drijven.
Na mijn dieptepunt (,nu toch al weer meer dan een jaar geleden),had ik het heel moeilijk om terug contact te maken met mezelf,mezelf terug aanvoelen en accepteren zoals ik ben ,zoals de situatie was. Maar ziehier ,dit is het gevoel dat het bij mij heeft teweeggebracht en het is nog lang niet gedaan.

Mij heeft het sterker gemaakt ,ik ben eruit gekomen als een sterkere versie van mezelf. Het heeft mij op zoveel punten verbetert en dat doet deugd.
Ik heb mijn eigen altijd wijs gemaakt ,dat ik het niet kon,niet verder kon ,niet meer wilde ,niet weer ... ,maar heb beseft dat ik niet mijn gedachten ben . Dat was mijn ego dat mij aansprak, dat was niet "mijn" stem.
Mijn stem is duidelijk en klaar. Sterk en krachtig. En om dat te bereiken ,heb je soms een dieptepunt nodig. 
Wees aandachtig voor jezelf en genees eerst wat echt telt ;jijzelf en dan de rest en dat is "niet " egoïstisch,dat is gezond verstand en je "bewust" "zijn " van jezelf. Daar begint het allemaal mee. 
En dat is wat mindfulness je wil brengen ,dichter bij jezelf op een zachte en tedere manier ,van jezelf leren houden en jezelf accepteren hoe je bent en hoe jij functioneert.
Dat is van het allergrootste belang .

Hoe beginnen hieraan?
Een aandachtstraining of mindfulness-training start met een schijnbaar eenvoudige methode waarbij de aandacht gebracht  wordt op één punt. Dit doen je door een aantal eenvoudige oefeningen, waarbij de aandacht gericht wordt op de ademhaling en  je  lichaamsdelen.(armen,benen,tenen,hoofd...). Snel kom je er achter  dat je " innerlijke wereld" zich regelmatig laat horen in de vorm van gedachten en emoties. Je bent dus  in een  continue stroom van denken, oordelen, emoties,...
En dan blijkt dat we maar zeer weinig controle hebben op deze gedachten. Ze gaan een  eigen leven leiden en daardoor word je constant meegenomen naar die gedachten en herinneringen in het huidige moment en zo vertroebelen onze gedachten en vechten we voor een klare geest,die wij zo goed kunnen gebruiken in ons dagelijkse leven. 

Niet oordelen is de boodschap.


We gaan proberen onze onrustige en springende stroom van gedachten en emoties,oordeelloos te bekijken ,vanaf een zekere afstand. Niet te beoordelen of te veroordelen . De gedachten laten binnenkomen en ze een" plaatsje" geven.
Je kunt ze benoemen en dan laten rusten. Je moet ze zeker niet willen verjagen ,want dat lost niets op . Ze mogen er zijn ,het zijn jouw gedachten en emoties,maar je gaat ze met de tijd leren plaatsen en begrijpen ,leren accepteren en aannemen.Je gaat ze dus gewoon opmerken en niet meer dan dat.(bv denk je aan een stressvol moment van de dag of week ,dan benoem je het met 1 woord en leg het langs je neer )en zo zal het dus vele malen zijn ,met jouw ademhaling als leidraad. De aandacht word altijd teruggebracht naar de ademhaling. Het in en uitademen ,het op en neer gaan van de ademhaling , is hij kort ,dan is dat zo ,is hij diep dan is dat ook goed .Hoe hij op "dit" moment is en dat merk je op. 
Dit proces werkt zich dan uit naar je handelingen in je dagelijkse leven en je gaat dan ook merken dat je met de tijd alerter en meer aanwezig gaat zijn in het moment van  NU .


Geen opmerkingen:

Een reactie posten